Opdracht 2: Ik en mijn broer - Katarina von Bredow
Opdracht A: Bedenk vier alternatieve titels voor het boek.
- Laat ons gewoon met rust!
De liefde die Amanda en Ludvig gaat veel verder dan gewone broer en zus liefde. Ze zijn verliefd op elkaar. Ze doen er alles aan om deze gevoelens te ontkennen, maar dat lukt niet meer. Wanneer ze beslissen om deze relatie een kans te geven komen er veel reacties van buitenaf. Ze moet veel vuile, kwetsende en pijnlijke reacties doorstaan. Op een bepaald moment komen ze op een punt dat ze er echt voor willen gaan. Dan moeten ze die reacties natuurlijk wel doorstaan. ‘Laat ons gewoon met rust!’ is de gedachte die ze allebei uiteindelijk hebben, daarom koos ik deze titel.
- Een dagboek over een verboden relatie
Het boek is geschreven in dagboekvorm. We kunnen binnenkijken in het leven van Amanda. Wat zijn voelt, wat zij denkt en hoe zij in het leven staat. Omdat het verhaal een dagboek is, wordt het verhaal veel intiemer verteld. Het lijkt alsof we meelezen in een boek waarover we eigenlijk niets zouden mogen weten.
- Ons geheim verleden
Op het einde van het boek zijn we ongeveer 25 jaar later. Amanda en Ludvig zijn bezweken onder de commentaar van buitenaf, ze hebben hun relatie moeten opgeven. Amanda heeft opnieuw liefde gevonden bij David, een kunstenaar. Deze titel heb ik gekozen omdat David helemaal niets van Amanda’s verleden met haar broer weet. Ze probeert het hem vaak te vertellen, maar durft niet. Ze probeert het te vergeten en wil heel graag een toekomst opbouwen met David. Toch blijft haar geheim aan haar knagen.
- Had ik je maar niet verlaten
Deze titel slaat meer op het einde van het boek. Amanda en Ludvig hebben samen geen toekomst kunnen opbouwen omdat ze de druk van buitenaf niet meer konden doorstaan. Jaren later heeft Amanda de breuk nog steeds niet kunnen plaatsen. Ze beschrijft haar gevoelens in haar dagboek. Hieruit wordt heel duidelijk dat ze nog steeds veel aan Ludvig denkt. Ze vindt het heel laf van zichzelf dat ze heeft opgegeven. ‘Wat als ik hem niet had verlaten?’
Beoordeling verwerkingsopdracht:
Ik had verwacht dat dit een nutteloze verwerkingsopdracht zou zijn, het tegendeel is bewezen. Door deze verwerkingsopdracht aan je leerlingen aan de te bieden, moeten ze echt nadenken over het boek. Ze moeten de inhoud van het boek analyseren om de belangrijke zaken eruit te halen. Welk aspect van het boek is belangrijk genoeg om de titel te kunnen zijn?
Samenvatting van het boek:
Amanda is zestien en schildert. Op een dag vraagt ze aan haar broer om voor haar te poseren. Ze realiseert zich dat haar gevoelens voor haar broer nog een andere kant kennen. Ze probeert die te verbergen tot ze beantwoord worden en niet veel later gebeurd dat ook. Ze beleeft passionele momenten met haar broer. Op een dag worden ze betrapt en wordt het contact tussen hen verboden. Ze proberen alles om elkaar te kunnen zien. Uiteindelijk bezwijken ze onder druk van buitenaf. Amanda ondergaat een hele lijdensweg. Als haar broer overlijdt besluit ze haar hele verhaal op te schrijven.